tirsdag den 20. november 2012

Need for Speed World - Anmeldelse

Det er nu tid til at lave min første anmeldelse her på bloggen. Spillet jeg tager i fokus, mens jeg er fordybet i musikken af Maroon 5, vil være Need for Speed World, et "free-2-play"-spil, altså et gratis spil. Det er fra udviklerne af de andre Need for Speed spil, nemlig EA (Electronic Arts). I denne anmeldelse vil jeg kigge på fire overordnede emner, disse vil for det meste være dem jeg anmelder spil ud fra her på bloggen:

• Gameplay
  • Grafikken
  • Fordele/Ulemper
  • Afsluttende kommentar
Så lad os starte med det samme og hoppe til gameplay delen!

Gameplay

Jeg er ikke den store Need for Speed spiller, men har da spillet lidt af spillene før, så umiddelbart synes jeg at Need for Speed World lever rigtig godt op til de andre Need for Speed spil, som jo koster penge. Selvfølgelig har EA ikke gjort helt så meget ud af World, men du får et godt spil, plus nogle gode og underholdene timer hvis du henter World. Du kan vælge mellem fire servere, to i Europa og to i USA, når du starter spillet. Derefter går det hurtigt med at du vælger mellem seks/syv biler, og derefter bliver du bare kastet ud til alle de andre spillere. Dog kan du ikke køre med eller mod dine venner før du lige køre et løb mod et computerstyret AI, som bogstaveligt talt stopper op hvis du ikke er foran dem, eller lige bag ved. Efter at du højst sandsynligt slutter på en førsteplads, bliver du ført ind i dit "safehouse" hvor du kan opgradere din bil med motor, bremsere, dæk osv., i dit "safehouse" kan du også ændre udseendet af din bil, f.eks. kan du mørklægge dine ruder, montere nye fælge, lave racerstreger eller andre mærkværdige udsmykninger. Til sidst, men ikke mindst, kan du også opgradere de "boosts" du kan bruge i racene og politijagterne.

Når du er tilfreds med din bil, hvis du da ellers har penge nok til at opgradere den, kan du vælge at tage tilbage på vejene og begynde at køre mod dine venner eller helt tilfældige personer som sidder rundt om i verdenen og spiller ligesom dig. Du kan også vælge at køre mod dig selv. Multiplayer-delen fungere rimelig godt, men kunne godt forbedres, men jeg ved ikke om EA er klar på at investere tid i, men mon ikke når Need for Speed Most Wanted 2012 lige er udkommet. Hver eneste gang du slutter et spil på første, anden eller tredjeplads kan du vælge mellem fem kort, som kan give dig forskelligt udstyr som du ellers skulle have købt.
For at EA kan tjene lidt penge på Need for Speed World, kan man købe såkaldte "Boostpoints". Disse kan bruges til at købe boosts, biler, og låse op for ting uden at skulle spille spillet en hel masse timer.
Der er fem gamemodes som du kan vælge i mellem når du køre rundt på vejene i verdenen.
  • Drag race - Når du på lidt under en mil (1,6 km) skal forsøge at komme hurtigst i mål ved at benytte det manuelle gear optimalt. Denne gamemode kræver en del øvelse.
  • Circuit - Præcis som et helt normalt racerløb, du køre på en bane mod seks personer, et bestemt antal laps, for det meste er det to laps der er tale om.
  • Sprint - Det samme som circuit, bare kun et lap, hvor det som i de andre gamemodes kræves at komme først.
  • Police chase - Når du som et team skal slippe væk fra politiet, ved at køre en bestemt distance, og har en bestemt tid, og et bestemt antal gange du og holdet kan blive arresteret. Hvis i bliver arresteret mere end det antal gange, så er det slut og i tjener ingen penge.
  • Singleplayer police run - Når du alene skal køre fra politiet, og i forsøget på at komme væk, skal du ødelægge så mange politibiler, civile biler, og diverse fælder, for at tjene penge hvis du kommer væk, men hvis du ikke når væk og bliver arresteret, bliver bøden endnu større.
Jeg tror det var hvad jeg ville skrive om gameplay, det skal jo ikke blive alt for tungt, hvilket det muligvis allerede er.

Grafisk oplevelse

Den grafiske oplevelse er faktisk rigtig god, når man tænker på at det er gratis spil, men det er ikke noget overraskende moment, da det jo er udgivet af EA, som har nogle rimelige høje standarder inden for gratis spil, f.eks. har de udgivet Battlefield Play4Free. Grundlæggende er verden ikke den EA har fokuseret på når man tænker grafik, den er da okay, når vi tænker gratis spil, men det er helt klart bilerne der hæver karakteren. Detaljerne er vilde, og jeg vil virkelig rose EA for deres gode arbejde, i sær når jeg har downloadet spillet på under 2,4 GB. Desværre er der lidt lag hvis man har skaffet en af de hurtige biler. Og du kan også være uheldig at din ven forsvinder fra din skærm, og i følge ranglisten ligger bagerst, men lige pludselig når vedkommende ind på førstepladsen. Det kræver at du genstarter spillet for at det bliver fikset.

Fordele/Ulemper

Fordele
- Gratis spil