torsdag den 22. november 2012

Planetside 2 - Anmeldelse

Denne gang vil jeg tage et kig på det helt nye spil Planetside 2. Det har længe været i closed beta, og jeg har hørt meget godt om det, desværre har jeg præsteret at komme ind i betaen, men da spillet udkom her tirsdag, installerede jeg det med det samme, så jeg har kunnet spille de sidste dages tid. Rosen som spillet har fået har i den grad været velfortjent, og jeg har nydt de timer jeg har brugt i rummet som Vanu Sovereignty og Terran Republic, selvom folk siger at man skal være loyal over for sin klan, har jeg alligevel valgt at prøve to af de tre klaner. Jeg har dog ikke testet New Conglomerate endnu.

Gameplay

Gameplayet i Planetside 2 består af at de tre klaner er i konstant kamp på tre kontinenter. Klanerne skal arbejde godt sammen, da hele spillet, ud over at være et normalt First Person Shooter med tanks, fly, biler osv. også er et strategispil, hvor man skal overtage baser for at udvide sit territorie, men samtidig også sørge for at beskytte sine egne baser, så modstanderne ikke får fat i dem. Runderne kan tage ekstremt lang tid, hvilket jeg personligt synes er et plus, for det giver virkelig føling af at det er rigtig krig man er i. Jeg har f.eks. i dag brugt nogle timer sammen med Thomas, min nye anmelder her på siden, i Planetside 2. Vi spillede omtrent tre timer, og vi kunne sagtens få endnu flere timer til at gå. Vi fornemmede virkelig følelsen af at vi både var politikere der styrede krigen og samtidig var de menige der gik i krig. Som spiller kan du vælge mellem fem (rent faktisk seks, men den sidste er lidt speciel) classes:
-          Infiltrator (Sniper / Spion)
-          Light Assault (En hurtigløbende soldat, med lette våben og let gear)
-          Combat Medic (Lidt ala. Light Assault, men laver ikke helt så meget skade, men kan genoplive og helbrede sin medsoldater)
-          Engineer (Kan fikse fartøjer, og render rundt med en basuka, der gør forholdsvist ondt hvis du køre i fartøj)
-          Heavy Assault (Lidt langsommere en Light Assault, og med tungere våben, men laver mere skade)
-          MAX (Den specielle, som du ikke kan spawne som, men som du skal købe i basen inden du går i krig. MAX er en dragt, lidt ala. Iron Man, men større og tungere, maskinguns i siderne og granatlaunchere. MAX har meget liv og kan lave en hel del skade.
Styringen af personerne er som i de fleste andre First Person Shooter spil, det er ikke helt så realistisk som i Battlefield 3, men personligt synes jeg også at det bliver lidt for meget i Battlefield, Planetside 2 passer fint i forhold til mig. Styringen af de landgående fartøjer er lidt på samme måde, det er nemt og til at finde ud af. Men når vi så snakker luftbårne fartøjer. Jeg har det altid meget svært med at flyve i spil, jeg synes det er svært at finde ud af, og når jeg så har fundet ud af det og skifter til et andet spil er det bare forfra, tilbage på skolebænken. Men i Planetside 2 er det ekstremt nemt, og lige til at gå til, så jeg var så glad da jeg endelig fik lov til at flyve i en af disse Science Fiction helikoptere, som man ellers kun ser i Avatar o.lign.
Endnu en gang et længere stykke om gameplaydelen, og jeg vil nu smutte over til grafikafsnittet.

Grafikken
Grafikken i spillet er forholdsvis god, ikke den bedste jeg har set, og der er dog også enkelte objekter hvor kvaliteten af grafikken ikke er i vildt god form, men overordnet set er det en god grafik når man ser på størrelsen af verdenen. Ligesom i Need for Speed World er der gjort mest ud af de ting som er i fokus, nemlig soldaterne og fartøjerne. Personligt kan jeg godt lide den stilart som grafikken har, når det altså ikke er de ting, som jeg kan se at der ikke er gjort vildt meget ud af. Når man render rundt på disse kontinenter/planeter kan man se andre planeter, i høj grafisk kvalitet hvilket også bare giver et bonus, når man tænker på at spilleren skal leve sig ind i science-fiction verdenen.

Fordele/Ulemper

Fordele:
- Gratis spil