søndag den 9. december 2012

Just Cause 2 - Anmeldelse

Jeg vil lige starte ud med at beklage inaktivitet den sidste uges tid, men vi har begge været på en tur med skolen, men er nu tilbage i god form, og klar til nogle, forhåbentlige, gode anmeldelser!

Nåh, lad os starte. Denne gang er det spillet Just Cause 2 der er i mit søgelys. Jeg købte engang dette spil, på tilbud, men har ikke rigtig spillet det for alvor, dog har jeg i den seneste tid spillet det en del. Det er Avalanche Studios og Square Enix der står bag, og jeg har nærmest kun positive oplevelser med spillet. Just Cause 2 er et singleplayer, open world, skydespil.

Gameplay

Gameplayet i Just Cause 2 er meget frit, eftersom det er et open world spil. Verdenen som man har mulighed for at bevæge sig rundt i, enten på ben, i bil, fly eller båd. Personligt er jeg stor fan af open world spil, især når de er så godt lavet som Avalanche har formået med Just Cause 2. Man har i Just Cause 2 mulighed for at have tre våben på sig af gangen, to pistoler eller små maskinpistoler som f.eks. en UZI, derudover kan man så have et stort våben, det kan være et stort maskingevær, en sniper eller andre i den kategori.

Udover disse tre våben har man en snor, ja det lyder lamt, men det er ret fedt. Umiddelbart tænkte jeg spiderman, første gang jeg så den i brug. Nåh, denne snor, har et greb for enden, som sætter sig fast i de ting som man skyder den på. Når man har skudt snoren afsted bliver Rico, som er karakteren i spillet, selv trukket med. Man kan dog også sætte den ene ende i en bil og den anden til en statue f.eks. Dette kan give nogle sjove resultater, og det er endnu et moment ved spillet som jeg godt kan lide, nemlig at man kan bruge så mange timer på underlige kombinationer, og bare bevæge sig rundt i Panau.

Hvis man nu går hen og bliver træt af bare at rende rundt og lege, kan man begynde at klare missioner for forskellige oprørsgrupper. Panau er nemlig diktatorstyret, og det er ikke alle der er lige tilfredse med dette, hvilket faktisk også er derfor Rico kom til Panau, nemlig for at hjælpe oprørene. Disse missioner, går typisk ud på at sabotere regeringen på den ene eler anden måde, f.eks. ved at overtage en havn, bekyttet af mange soldater, eller hacke sig ind på satelitterne. Disse missioner kan være meget godt når man trænger til afveksling fra friheden.

En anden ting som man kan få tiden til at gå med er at klare ræs. Dette kan både foregå i bil, båd, fly og helikopter. Hvis man klare et ræs, en mission eller skaber kaos i Just Cause 2, får man dollars, som man kan bruge på det sorte marked, enten på faretøjer ellervåben.

Grafikken

Jeg har endnu en gang været heldig, og finde et spil med utrolig grafik. Den er vildt flot, og detaljerne er utrolige. Det er rigtig realistisk, og personligt lever jeg mig helt ind i spillet. Dette gælder på i bjergene, med sne, og nede på de solbeskinnede strande. Også i skovene er der gjort meget ud af det. Deruover er der også to- til trehundrede unikke biler, fly, helikoptere  og både. Alle sammen fyldt med detaljer, disse er næsten tro kopier af ægte modeller, hvilket er virkelig flot, når man tænker at Avalanche Studios ikke er større end de er.

Fordele/Ulemper

Fordele
- Flot og realistisk grafik